Menü Kodlamaları

Not: Henüz hazırlık aşamasında ve geliştirilmeye devam ediliyor. Takip etmeye devam edin... 

Son Güncelleme : 12.12.2015




CHARACTER STUDIO BIPED TÜRKÇE YARDIM KAYNAĞI


Eğitmen: Emre Can BİLİCİ


Character Studio nedir?


Character studio , Autodesk 3ds max programının kendi içerisindeki animasyona hazır profesyonel bir karakter rig sistemidir. Biped rig ismiyle de bilinir. Bu rig sistemi ile hızlı bir şekilde karakter iskeleti oluşturabilir ve her türlü animasyonu yapmanızı mümkün kılar.

Resim

Rig ile hem otomatik hem de el yordamı ile kendinize özel animasyonlar üretmek mümkündür. Otomatik bir sistem olduğundan kalabalık "Crowd" animasyonları yapmayı kolaylaştırır. Çalışma formatı ".bip" dosyasıdır.

Ayrıca hareket yakalama sistemlerinde kayıt edilmiş hazır motion-capture dosyalarını da çalıştırarak üzerinde düzenlemeler yapmanıza olanak sağlar. Character stüdyo'yu kullanmak için iyi bir karakter animatörü olmanıza da gerek yoktur. Arayüzü bilmeniz ve hazır animasyon dataları sayesinde isteğinize uygun animasyonlar üretmek mümkündür.
Bunun için önemli araçlara sahipdir. Özellikle mixer arayüzü sayesinde hazır klip animasyonları birbirine bağlayarak keyframe ile uğraşmadan sahnenize animasyon hazırlaya bilirsiniz.

Resim 0 - a
Yandaki resimde biped ile oluşturulmuş çeşitli rigleri görebilirsiniz. Biped rigi her türlü karakter yapısına sokmak mümkündür. İnsan, at, köpek, kuş, fil, ayı, ejderha vs.

Biped'in kendi içerisindeki özellikleri sayesinde fazladan kemikler ekleyebilir ve bunları da motion mixere adapte edebilir ve hazır animasyon datalarını kullanabilirsiniz.

Biped mixer animasyon aracı ayrıca karakterin çeşitli bölümleri için özel animasyonlar atamanızı sağlar. Sadece kafasına yada kollarına ayrı ayrı klip animasyonlar atayarak sanki bir video edit programında video montajı yapar gibi animasyon üretmenize olanak sağlar.


Script Önerisi:

Resim yazısı ekle

The Puppet Tool

Autodesk 3ds Max Character studio için yazılmış bir script. Karakter animasyonu yaparken işinizi fazlasıyla hızlandıracak. Sahnedeki birden fazla biped karakter arasında çok hızlıca gezinip istediğiniz rigin istediğiniz kemiğini rahatlıkla seçmenizi sağlar. Çoklu kemik seçmeye izin verir. Böylece birden fazla kemik seçebilirsiniz. Bu tarz arayüzler profesyonel karakter animatörlerinin vazgeçilmezidir. Ayrıca CAT Animation ToolKit ile de uyumludur.

Ücretsiz olarak kullanıma açıktır ve aşağıdaki linkten indirebilirsiniz.

Link: http://www.scriptspot.com/3ds-max/scripts/thepuppettool








Biped sahneye nasıl eklenir?

Command Panel den aşağıdaki işlemi izleyin ve sahnede biped rigi oluşturun.
 Create panel >  (Systems) > Standard > Object Type rollout > Biped button





Biped kullanım araçlarını tanıyalım




Biped Apps Rollout
Resim yazısı ekle


Mixer: Fabrikasyon üretimde daha önceden hazırlanmış klip animasyonları birleştirerek yeni bir animasyon sekansı elde etmenizi sağlar.

Workbench: Keyframe editleme aracıdır. Karakterinize hareket kazandırırken bir yandan da keyframeleri istediğiniz gibi editlemenize olanak tanır.





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Biped Rollout
Resim yazısı ekle


Figure Mod: Biped rig oluşturmanın ilk aşamasıdır. Temel yapıyı oluşturmak için kullanılır. Karakterin boyunu, kilosunu, şeklini şemalini, bacak boyu, kol boyu, parmak sayısı yada kol,bacak eklem sayısı, kuyruk ekleme ve daha sınırsız kemik ekleme gibi nice özellikleri burada belirleyebilirsiniz.
Footstep Mode: Ayak basamakları oluşturarak karakteri otomatik yürümesini sağlayan araçtır. Karakterin yürümesi gereken adım sayısı belirtilerek yürümesi sağlanır.
Motion Flow Mode: Hareket akışı komutlarıyla animasyon klipleri ağı oluşturularak tek veya çok sayıda karakteri klipler ile yönlendirerek hareket kazanmalarını sağlar. Ayrıca kendi içerisinde Motion Flow Graphic Editör aracını kullanır.
Mixer Mode: Daha önceden hazırlanmış klip animasyonları karakterin farklı bölgeleri için katmanlar oluşturarak ve farklı animasyonları birleştirerek yeni bir animasyon sekansı elde etmenizi sağlar. Motion Mixer aktif durumdayken karaktere etki eder. Aksi takdirde motion mixer modu inaktif edildiğinde karakterin üzerindeki animasyon etkisi kalkar. Bu animasyonlar keyframe dönüştürülerek karakterin üzerine aktarılır ve daha sonrasında workbench kullanılarak bu keyframe'ler değiştirilebilinir.
Biped Playback: Biped ile yaptığınız animasyonun sonucunu size gerçek zamanlı gösterir. Animasyon ön izlemesi için kullanılır. Sahnenizde çok fazla polygone olsa bile çöp adam modunda kolayca animasyon izlemesi sağlar. Büyük sahnelerin vazgeçilmezidir.
Load File: Daha önceden hazırlanılmış ve dışa aktarılmış hazır animasyon kliplerini çağırarak sahnenizdeki karaktere uygulamanızı sağlar.
Save File: Kendi hazırlamış olduğunuz animasyon klibini kayıt etmenizi sağlar. Böylelikle daha sonra tekrar tekrar başka çalışmalarınızda da o animasyonu kullanabilirsiniz.
Convert: Serbest hazırlanmış bir animasyonu footstep animasyonuna dönüştürür. Bu butonun aktif olabilmesi için karakterin herhangi bir kemiğine keyframe atamak gerekir. Karakter üzerinde keyframe yoksa bu özellik çalışmaz. Zaten de gerek duyulmaz.
Move All Mode: Tüm modu taşımak anlamına gelir. Karakterün üzerinde animasyon varken karakteri tüm özellikleriyle beraber sahnedeki pozisyonunu başka bir pozisyona düzgün bir şekilde taşımanıza olanak tanır. Bağzen gerçekten bu buton var olduğu için dua edebilirsiniz.

Modes and Display: Bu menü standartta gizlidir. Yandaki artı butonuna tıklayarak menünün açığa çıkmasını sağlayabilirsiiniz.

Buffer Mode:
Rubber Band Mode:
Scale Stride Mode:
Scale Stride Off Mode:
In Place Mode:
In Place Y Mode:

Display Group: Display grup araçları biped kemiklerinin sahnede nasıl gözükmesi gerektiğini belirler. Çöp adam yada çok kalın kemiklerden oluşabilir. Bu sizin tercihinize göre değişebilir.
Objects: Objeleri göster. Bones: Kemikleri göster. Objects and Bones: Objeler ve kemikleri aynı anda göster.
Show Footstep and Numbers: Adım ve sayıları göster.Show Footsteps:  Adımları göster. Hide Foodsteps: Adımları gizle.
Twist Links:
Leg States:
Trajectories:
Display Preferences: Tercihleri göster.












---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Track Sellection Rollout
Resim yazısı ekle


Body Horizontal: Biped riginin "Bip001" isimli pozition kemiğini kolayca seçmenizi ve karakterin yatay eksende hareket etmisini sağlar.
Body Vertical: Karakteri bedensel olarak dikey eksende hareket ettirmenizi sağlar.

Body Rotation: Karakteri bedensel olarak 360 derece döndürmeyi sağlar.




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Quaternion / Euler Rollout
Resim yazısı ekle











---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Twist Poses Rollout
Resim yazısı ekle












---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Bend Links Rollout
Resim yazısı ekle











---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Key Info Rollout
Resim yazısı ekle


Next Key Previous Key: Keyframeler arasında geçiş yapmanızı sağlar.
Set Key: Biped karakterinin herhangi bir kemiğine kayframe atanmasını sağlar. Karakterin herhangi bir kemiğine keyframe verdikten sonra AutoKey özelliği açıldığında bir daha keyframe atamanıza gerek kalmadan hızlı bir çalışmaya olanak tanır.
Delete Key: Üzerinde bulunduğu keyframe'i siler.
Set Planted Key:



Resim yazısı ekle
Set Sliding Key:
Set Free Key:
Trajectories:

TCB:
T=tension, C=continuity, B=bias

IK (inverse kinematic):
Head:
Body:
Prop:



































---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Keyframing Tools Rollout
Resim yazısı ekle


Enable Subanims:
Manipulate Subanims:
Clear Selected Tracks: Sadece seçili olan kemiğe ait keyframe'leri temizler.
Clear All Animation: Biped üzerinde bulunan tüm keyframe'leri temizler.
Mirror: Karakteri animasyonu ile beraber tamamen aynalar ve ilerlediği yönün tersine gitmesini sağlar.
Mirror in Place: Karakterin sadece animasyonlarını aynalar.
Set Multiple Key:
Set Parents Mode:


Anchor Right Arm, Left Arm, Right Leg, Left Leg:






---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Copy/Paste Rollout
Resim yazısı ekle


Not: Copy/Paste çok faydalı bir araçtır. Animasyon yaparken fazlaca tekrarlayan hareketleri pose arşivi yaparak zaman tasarrufu yapmanızı sağlar. Ayrıca aynı poz koleksiyonunu sahnedeki diğer tüm karakterlerinize, hattaha başka projelerde de kullanmak üzere saklayabilir ve yeni projelerde de kullanabilirsiniz. Pozlarınızı isimlendirebilirsiniz. Böylelikle karışmazlar. Tek bir pose arşivini eğer karakterinizde fazlaca kemiksel değişiklikler yok ise şişko, zayıf, uzun, kısa boylu tüm karakterlerde uyumlu bir şekilde kullanabilirsiniz.

Create Collection: Yeni koleksiyon yarat.
Load Collections: Kayıtlı koleksiyonu çağır.
Save Collection: Koleksiyonu kayıt et.
Delete Collection: Seçili koleksiyonu sil.
Delete All Collection: Tüm kayıtlı koleksiyonları siler.
Max Load Preferences:

 Posture, Pose and Track:

1- Posture Mode: Bedenin herhangi bir kemik grubu için geçerlidir.
Copy Posture: Seçili olan kemiklerin pozunu kopyalar.
Paste Posture: Daha önceden kopyalanmış pozu yapıştırır.
Paste Posture Opposite: Daha önceden kopyalanmış pozun yansımasındaki eş değer kemiğe yapıştırmayı sağlar.
Delete Selected: Seçimdeki kayıtlı pozu listeden siler.
Delete All: Kayıtlı bütün pozları siler.

2- Pose Mode: Tüm bedenin pozu için geçerlidir.
Copy Pose: Seçili kemiklerin pozunu kopyalar.
Paste Pose: Daha önceden kopyalanmış pozu yapıştırır.
Paste Pose Opposite: Daha önceden kopyalanmış pozun yansımasındaki eş değer kemiğe yapıştırmayı sağlar.

3- Track Mode: Bedensel yada bölgesel olarak animasyon sekansı için geçerlidir. Tekrarlayan hareketlerde Çok işe yarar.
Copy Track: Seçili kemiğin üzerinde var olan animasyonu kopyalar.
Paste Track: Önceden kaydedilmiş animasyonu kemik üzerine yapıştırır.
Paste Track Opposite: Önceden kaydedilmiş belirli bir kemiğe ait olan animasyonu kemiğin eş değerindeki yansımasında olan kemiğe yapıştırır.





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Layers Rollout
Resim yazısı ekle



Load Layer: Daha önce kayıt edilmiş animasyon katmanlarını çağırmayı sağlar.
Save Layer: Hazırlamış olduğunuz animasyon katmanını kayıt etmeyi sağlar.
Previous Layer / Next Layer: Birden fazla layer katmanları arasında gezinmeyi, bir üst veya bir alt katmana gitmeyi sağlar. Bulunduğunuz katmanı isimlendirebilirsiniz. Kaçıncı katmanda bulunduğunuz butonların yanındaki rakamda belirtilmiştir. Ayrıca butonların en sağında bulunduğunuz layeri aktif veya inaktif edebileceğiniz bir tik vardır.
Create Layer: Yeni katman oluşturmayı sağlar.
Delete Layer: Çalışmakta olduğunuz seçili katmanı siler.
Collapse Layer: Animasyon aşamasında katmanla işiniz bittikten sonra katmanların tamamını birleştirir.
Snap Set Key: Bir alt katmandaki keyframe'i bir üst katmana taşımayı sağlar.









---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Motion Capture Rollout
Resim yazısı ekle


Motion capture yöntemi ile kayıt edilmiş animasyon datalarını ".bip, .Bvh, .Csm" asnimasyon datası saklayan formatları açmanızı ve sahnenizdeki karaktere uyum sağlanmasını sağlar.





---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Dynamics & Adaptation Rollout
Resim yazısı ekle